PRL, lata osiemdziesiąte. Po artykuły luksusowe, takie jak papier toaletowy, cukier, wyroby czekoladopodobne czy herbatę ustawiają się długie kolejki. Wielu z nas pamięta te czasy. Dzięki grze PAN TU NIE STAŁ! możemy przeżyć to ponownie, tym razem jednak na wesoło!
Wydawnictwo Egmont przygotowało grę PAN TU NIE STAŁ! nawiązującą do czasów centralnego planowania i wiecznych rynkowych niedoborów, symbolem których stały się wszechobecne kolejki do sklepów. Celem gry jest walka o deficytowe towary pojawiające się w sklepach. Nie będzie to jednak takie łatwe, ponieważ wszyscy gracze będą próbować zdobyć buty Relax czy magnetofon szpulowy! Należy obserwować, co pojawia się w sklepach i nie dać się wypchnąć z kolejki.
Gra planszowa PAN TU NIE STAŁ! wspierana jest przez „Dom Spotkań z Historią”. Grając wspólnie możemy przybliżyć historię, która działa się zaledwie 30 lat temu – mówi profesor Jerzy Kochanowski. – Dla nas to nie tak dawno, jednak dla pokolenia nastolatków to lata świetlne. Każdy z nas ma własne doświadczenia związane z tamtym okresem. Warto podzielić się tym z najbliższymi. Być może przy planszy łatwiej będzie się nam porozumieć i porozmawiać o tym, co powinno łączyć pokolenia – o historii”.
Gra PAN TU NIE STAŁ! jest polską edycją wydanej w 2006 roku gry The Great Wall of China, autorem której jest Reiner Knizia. Mechanika gry została zachowana, zmianie uległ jedynie jej temat. Zdecydowałem się na zmianę tematu ponieważ w zagranicznych wydaniach gry zupełnie nie czuć klimatu budowy chińskiego muru. – mówi Jarosław Basałyga, wydawca gier w Egmoncie –Temat nie był dobrze dopasowany do mechaniki gry. Idealnie natomiast pasowała tu walka o towary pojawiające się w sklepach. Mamy tu towary o różnej wartości punktowej, gracze podejmują decyzje do których sklepów się udać, a w kolejkach trwa ciągła walka graczy o przewagę. Do tego dochodzą karty specjalne, których działanie świetnie pasuje do ikon PRL-u: matki z dzieckiem, towarzysza partyjnego, listy kolejkowej i cwaniaka próbującego wcisnąć się do kolejki. Pudełko polskiego wydania jest większe on wydań zagranicznych ponieważ zdecydowałem się dodać do gry 4 plansze sklepów, w których pojawiają się towary.
Autorem ilustracji jest Marek Szyszko, jeden z najlepszych twórców ilustracji historycznych.