Dwór - polska tożsamość.

okładka

Dwór - polska tożsamość.

Produkt jest aktualnie niedostępny

Kliknij tutaj, jeśli chcesz otrzymać maila, gdy produkt się ukaże.

OPIS

Książka stanowi kompendium wiedzy o ważnym dla polskiej tożsamości zjawisku, jakim są dwory, będące charakterystycznym elementem naszego krajobrazu, polskiej historii i kultury, a także ośrodkami ziemiańskiej kultury i obyczaju, kultywowania tradycji rodowych i narodowych oraz walki o polskość. Niemal od początków państwa budowano je najpierw jako obronne gniazda rycerskie, później, od połowy XVII wieku, jako skromne (w porównaniu do pałaców) rezydencje właścicieli ziemskich. W Polsce takich małych siedzib ziemiańskich było stosunkowo dużo w porównaniu z innymi krajami Europy. Autor przedstawia najwartościowsze przykłady dworów zbudowanych od średniowiecza do czasów współczesnych. Pokazuje wielką różnorodność koncepcji architektonicznych realizowanych w poszczególnych okresach, zaznajamia nas z historią dworów i losami ich właścicieli, walorami estetycznymi i użytkowymi samych budynków oraz ich otoczenia. Zwraca uwagę, jak wielkim zagrożeniem dla naszej kultury i tożsamości w Europie jest rozpoczęty po 1939 roku proces usuwania z krajobrazu polskiego zabytkowych dworów i parków oraz wymazywania ze świadomości Polaków patriotycznych wartości ziemiańskich. 

MACIEJ  RYDEL ur. w 1943 r. w rodzinnym dworze w Dołuszycach k. Bochni. Dokumentalista polskich dworów i historii ziemiaństwa. Właściciel prywatnego zbioru ikonografii (m.in. 14 tys. fotografii dworów). Przygotował 20 wystaw fotograficznych, jego akwarele i fotografie są w zbiorach kolekcjonerów w Polsce i za granicą.

Autor książek Jam dwór polski (1993 i 1997) i Oblicza polskiego dworu (2003 i 2004, współautor S. Markowski), artykułów publikowanych w miesięczniku „Spotkania z Zabytkami”, dzienniku „Rzeczpospolita” oraz odczytów na temat dworów i ziemiaństwa. Kronikarz rodu Rydlów, organizator zjazdu w 2000 roku w Krakowie-Bronowicach z okazji 100-lecia najsłynniejszego polskiego wesela. Wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego, Gdańskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego oraz Gdańskiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Doktor ekonomii, emerytowany nauczyciel akademicki, kierownik specjalności marketing na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w latach 1994–2008. Założyciel Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów i jej wieloletni dyrektor programowy. Autor książek, artykułów i referatów konferencyjnych na temat zarządzania marketingowego.

DODATKOWE INFORMACJE

  • Format:210x270 mm
  • Liczba stron:264
  • Oprawa:twarda z obwolutą
  • ISBN-13:9788375069211
  • Data wydania:1 październik 2012
  • Numer katalogowy:195816

RECENZJEjak działają recenzje?

Lista recenzji jest pusta

DOSTAWA

DARMOWA dostawa powyżej 299 zł!

Realizacja dostaw poprzez:

  • ups
  • paczkomaty
  • ruch
  • poczta

OPINIE

Nasza strona używa plików cookies, w celu ułatwienia Ci zakupów. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności

© 2006-2024 Gildia Internet Services Sp. z o.o. and 2017-2024 Prószyński Media Sp z o.o. PgSearcher