OPIS
FARAON POETYKA FILMU pod redakcją naukową Seweryna Kuśmierczyka
w serii Monografie Arcydzieł Polskiego Kina.
Monografia przynosi całościowe spojrzenie na film Faraon Jerzego Kawalerowicza,
jedno z arcydzieł sztuki filmowej.
Rozdziały analityczno-interpretacyjne zostały poświęcone warstwie plastycznej
obejmującej scenografię i rekwizyty (z uwzględnieniem okresu przygotowań),
reżyserii i grze aktorskiej, środkom wyrazu należącym do sztuki operatorskiej,
aspektom montażu filmowego, ukształtowaniu warstwy sonorystycznej, analizie
obecnej w filmie muzyki.
Przyjęta formuła monograficzna rozszerza perspektywę czasową spojrzenia na
dzieło. Szczegółowa analiza elementów poetyki filmu, jego struktury i
kompozycji, obejmująca także zagadnienia realizacyjne i warsztatowe, została
uzupełniona rozprawą poświęconą problematyce ekranizacji powieści Bolesława
Prusa, analizującą nowele filmowe, kolejne wersje scenariusza i scenopis wraz z
ich porównaniem z pierwowzorem literackim. Osobne rozdziały omawiają recepcję
filmu w Polsce i za granicą, różnice pomiędzy dwiema reżyserskimi wersjami filmu
oraz zagadnienia rekonstrukcji cyfrowej Faraona. Rozdziały dopełniają się
wzajemnie dzięki zastosowaniu wspólnej metodologii – analizy
antropologiczno-morfologicznej.
W monografii zostały wykorzystane bardzo liczne materiały archiwalne oraz wręcz
bezcenna wiedza źródłowa zgromadzona przez autorów rozpraw w czasie rozmów
przeprowadzonych z reprezentującymi różne zawody filmowe twórcami Faraona.
„Tom nie ogranicza się do wymiaru dokumentacyjno-analitycznego; przeciwnie,
ustalenia na tym poziomie stają się podstawą dla szerszych, wnikliwych
interpretacji znaczeń przekazu filmowego – zgodnie z przyjmowaną przez wielu
autorów metodą antropologiczno-morfologiczną. To właśnie podejście decyduje o
komplementarności wypełniających tom tekstów: choć każdy z nich koncentruje się
na wybranym składniku dzieła i nosi cechy opracowania autorskiego, to łącznie
składają się na wszechstronną, stereoskopową i spójną monografię Faraona”. (Z
recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Grzegorza Godlewskiego)
„Dzięki filmoznawczej inicjatywie dr. hab. Seweryna Kuśmierczyka, wspartego
gronem bardzo kompetentnych i niezwykle rzetelnych badaczy, Faraon Jerzego
Kawalerowicza w pełni odzyskuje należne temu filmowi miejsce w historii polskiej
kultury. Powstała książka to nie tylko bardzo cenna i wręcz wzorcowa monografia
filmowego arcydzieła, ale także bardzo ważny komentarz do twórczości Jerzego
Kawalerowicza. Profesjonalny opis filmowego warsztatu powiązany z jego sferą
semantyczną i estetyczną składa się na bardzo instruktywne kompendium
dydaktyczne”. (Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Tadeusza Szczepańskiego)