Opowiadanie siebie. Autobiografizm Higuchi Ichiyō

okładka

Opowiadanie siebie. Autobiografizm Higuchi Ichiyō

Produkt jest aktualnie niedostępny

Kliknij tutaj, jeśli chcesz otrzymać maila, gdy produkt się ukaże.

OPIS

Dotychczasowe badania nad pamiętnikami Higuchi Ichiyo w Japonii zostały zdominowane przez ujęcie biograficzne i psychoanalityczne, dlatego przyjęta przez dr Sonnenberg metoda analizy tego tekstu jako obszaru tworzenia wizerunków pisarki, uzależnionych od literackich i pozaliterackich kontekstów, jest nowatorska.
Prof. Agnieszka Kozyra

Skonfrontowanie (częściowo świadomie zatuszowanego w Dziennikach) autoportretu Higuchi Ichiyo z różnymi typami bohaterek jej utworów, z których każda odzwierciedla inne cechy prawdziwego charakteru autorki, sprawia, że czytelnik ma okazję zapoznać się zarówno z nietuzinkową osobowością pisarki, jak i z sytuacją kobiety w dobie epokowych zmian historyczno-kulturowych zachodzących w Japonii pod koniec XIX wieku.
Dr hab. Estera Żeromska, prof. UAM

Higuchi Ichiyó (1872-1896) jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci japońskiej sceny literackiej końca XIX wieku. Historia jej rodziny skupia, niczym w soczewce, trudności i szansę wynikające z gwałtownych zmian zachodzących w Japonii okresu Meiji (1868-1912). Zmiany te są dostrzegalne również w utworach Ichiyo, która czerpiąc z literackiej tradycji, pisała o problemach współczesności. W ciągu swego zaledwie dwudziestoczteroletniego życia zdołała stworzyć ponad dwadzieścia opowiadań oraz wielotomowe Dzienniki, które stały się dla czytelników i krytyków głównym źródłem informacji na temat jej życia.
Opowiadanie siebie stanowi próbę paralelnego odczytania Dzienników i opowiadań Higuchi Ichiyo jako tekstów literackich, w których autorka tworzy swoje oblicza: ubogiej poetki, głowy rodziny, zakochanej uczennicy, pisarki. Analiza wizerunków Ichiyo jest poprzedzona szczegółowym studium stylu i narracji Dzienników, podkreślającym występujące w nich zabiegi formalne, symbolikę tytułów i kompozycji, liczne antycypacje i zmiany punktu widzenia. Wyjątkowe miejsce zajmuje w tej części książki zagadnienie konfrontacji własnego wizerunku ze spojrzeniem innych oraz będące jej wynikiem poczucie osamotnienia. To samo zagadnienie powraca w analizie opowiadań Otsugomori (Wigilia Nowego Roku, 1894), Yamizakura (Wiśnie o zmierzchu, 1892), Yuki no hi (Śnieżny dzień, 1893), Yamiyo (Mroczna noc, 1894), Wakaremichi (Na rozstaju, 1896), Takekurabe (Dorastanie, 1895-1896) i Nigorie (Błotnista woda, 1895), których bohaterki przypominają autorkę Dzienników, będącą równocześnie podmiotem mówiącym i przedmiotem opowiadania.

Zastosowana w książce Katarzyny Sonnenberg perspektywa porównawcza pozwala na odnalezienie podobieństw między Dziennikami i opowiadaniami na poziomie stylu, narracji, obrazowania i tworzenia postaci. Podkreśla również powtarzalność poruszanych przez Ichiyo tematów, która sprawia, że wybrane utwory można uznać za alternatywne wersje jednej opowieści.

DODATKOWE INFORMACJE

  • Format:160x230 mm
  • Liczba stron:248
  • Oprawa:miękka
  • ISBN-13:9788323336532
  • Data wydania:7 październik 2014
  • Numer katalogowy:258301

RECENZJEjak działają recenzje?

Lista recenzji jest pusta

DOSTAWA

DARMOWA dostawa powyżej 299 zł!

Realizacja dostaw poprzez:

  • ups
  • paczkomaty
  • ruch
  • poczta

OPINIE

Nasza strona używa plików cookies, w celu ułatwienia Ci zakupów. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności

© 2006-2024 Gildia Internet Services Sp. z o.o. and 2017-2024 Prószyński Media Sp z o.o. PgSearcher