OPIS
Błogosławiona wina należy do najczęściej wznawianych powieści Zofii Kossak: już przed wojną jako Beatum scelus miała 8 wydań. I choć Autorka we wstępie powołuje się na precedens Zwiastowania Claudela i Szaleństwa Almayera Conrada, to jednak nieczęsto się zdarza, by pisarz powracał do tego samego wątku, drążył go próbując uchwycić to, co zdawało się nieuchwytne, w tym wypadku działanie Łaski Bożej.
Bo też zdarzenie z roku 1631, jakie zostało tu opisane, jest niezwykłe i sensacyjne zarazem. Odbiło się ono też głośnym echem nie tylko w Polsce, ale w całej siedemnastowiecznej Europie.
Oto cudownie uzdrowiony wojewoda Miński, senator Rzeczypospolitej, książę Mikołaj Sapieha, porywa z Rzymu obraz Madonny Gregoriańskiej i przywozi go do Kodnia, gdzie powtórnie zasłynął łaskami. Polski magnat, sobiepan, zostaje za ten czyn wyklęty przez ówczesnego papieża Urbana VIII, a następnie przywrócony do łask, gdy buńczuczny arystokrata zmienia się w pokutnika-pielgrzyma.
Dramat Sapiehy, owa przemiana bohatera, który za cenę błędu, cierpienia, pokuty i ufności w Miłosierdzie Boże doznaje Łaski, jest drugim, obok sensacyjnego, wątkiem tej historycznej niezwykłej powieści, w której wina staje się błogosławiona.