Strategiczny system zarządzania.

okładka

Strategiczny system zarządzania.

Produkt jest aktualnie niedostępny

Kliknij tutaj, jeśli chcesz otrzymać maila, gdy produkt stanie się ponownie dostępny

OPIS

Każde zarządzanie, rozumiane jako system wzajemnie powiązanych działań i decyzji, mających na celu integrację i koordynację użytkowania zasobów w zorganizowanych strukturach oraz współpracę z otoczeniem zewnętrznym organizacji w taki sposób, aby przyjęte przez nią cele mogły być osiągane skutecznie, sprawnie i efektywnie, powinno być profesjonalne. To oznacza, że sterowanie działalnością i rozwojem firmy oraz jej kontaktami i współpracą z otoczeniem powinno być prowadzone z wyobraźnią i elastycznością, w sposób systemowy i kompetentny, czyli profesjonalnie. Zarządzający taką firmą powinien zatem dokonywać właściwego wyboru celów i sposobów (koncepcji) działania, biorąc pod uwagę posiadaną wiedzę i informacje, niewiedzę co do możliwych konsekwencji oraz ograniczenia i szerszy kontekst sytuacyjny. Aby mógł tak postępować, musi naturalnie stale zdobywać wiedzę, czynić ją osią dostosowań firmy do zmieniających się warunków otoczenia i stale wsłuchiwać się w sygnały płynące z rynku, by identyfikować obszary wysokiej szansy i tworzyć nowatorskie rozwiązania. Profesjonalne zarządzanie bowiem to nie rozwiązywanie bieżących problemów, lecz poszukiwanie i podejmowanie nadarzających się korzystnych okazji, a także umiejętność stawiania czoła wydarzeniom trudnym, zaskakującym, burzącym istniejący stan równowagi.

Podejście strategiczne oznacza prognostyczne myślenie o zjawiskach i procesach, które wystąpią w przyszłości i będą tworzyć dla przedsiębiorstwa nowe ramo-we warunki działania, a więc stałe śledzenie zmian zachodzących w otoczeniu i ich tendencji, ocenę wpływu tych zmian na organizację i ich doniosłość, wychwycenie zmian najistotniejszych (tzw. słabe sygnały - zwiastuny przemian) i określenie kluczowych problemów wymagających rozwiązania. Oznacza ono także przewidywanie zmian wewnętrznych w zasobach i warunkach działania przedsiębiorstwa oraz przyszłych skutków dzisiejszych działań (decyzji) podejmowanych w związku ze zmieniającymi się stale wyzwaniami (tzw. konsekwencje długoterminowe).

Podejście to pozwala przedsiębiorstwu określić stojące przed nim zadania, za-grożenia i możliwości, a następnie zaprojektować i wdrożyć własną odpowiedź na wyzwania otoczenia i otwierające się szanse, mając naturalnie na uwadze nie tylko "obiektywne" uwarunkowania, ale też i własne ambicje. Warunkuje ono skuteczność w zarządzaniu - zarządzanie skuteczne, tj. wybór właściwych rzeczy do zrobienia. Pozwala na określenie własnej pozycji firmy na rynku w przyszłości i wobec konkurencji lub sposobu uzyskania nad nią przewagi w wybranych domenach działalności, a także na rozsądne ustalenie i rozdzielenie zasobów między poszczególne domeny (obszary działania), zgodnie z ustalonymi wcześniej celami strategicznymi.

Podstawowym sposobem osiągania tej skuteczności są strategie rozwoju, które określają najkorzystniejszą jego drogę - drogę, po której firma zamierza (pragnie) kroczyć ku lepszej przyszłości i stale ją doskonalić, aby podróż w przyszłość była w miarę znana i nieuciążliwa, a także dawała szansę przetrwania i okazję do rozwoju - do kształtowania pożądanej przyszłości przedsiębiorstwa.

Strategie są budowane na wizji przyszłości - perspektywie długookresowej, która oznacza dla firmy określenie kształtu jej tożsamości i preferencji w zakresie wyboru celów i wytyczenia kierunków działania - obrazu jej pożądanej przyszłości.

Niniejsza praca uwzględnia zarówno podejście systemowe jak i strategiczne, akcentując to drugie, gdyż ma ono znaczenie rozstrzygające dla przyszłości przedsiębiorstwa. Podejście strategiczne musi naturalnie objąć cały system zarządzania rozumiany jako uporządkowany układ wzajemnie oddziałujących na siebie elementów (podsystemów), pomiędzy którymi zachodzi wymiana materii, energii i informacji, warunkujący trwałość i powtarzalność działania organizacji i jej efektywną współpracę z systemami otoczenia, w które jest ona wpisana.

 

DODATKOWE INFORMACJE

    Seria:Biblioteka Biznesmena
  • Format:150x238 mm
  • Liczba stron:440
  • Oprawa:miękka
  • ISBN-13:9788385428725
  • Data wydania:październik 2001
  • Numer katalogowy:34630

RECENZJEjak działają recenzje?

Lista recenzji jest pusta

DOSTAWA

DARMOWA dostawa powyżej 299 zł!

Realizacja dostaw poprzez:

  • ups
  • paczkomaty
  • ruch
  • poczta

OPINIE

Nasza strona używa plików cookies, w celu ułatwienia Ci zakupów. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności

© 2006-2024 Gildia Internet Services Sp. z o.o. and 2017-2024 Prószyński Media Sp z o.o. PgSearcher